Apr 18, 2009

معرفي كتاب: مكانيك كوانتمي مرزباخر


نمي‌دانم چند كتاب كوانتم مكانيك را مي توان نام برد كه واقعاً كتاب‌هايي كامل و زيبا باشند؟ ولي اين را مي‌دانم كه در فيزيك فقط چند كتاب مرجع بزرگ داريم و البته در هر حيطه يكي!؟‌ دوره‌ي چهارگانه‌اي را با اين معرفي شروع مي‌كنيم از بهترين‌ها! سليقه‌ي ما شايد با هم فرق داشته باشد ولي گاهي سليقه جواب‌گوي نياز ما به دسترسي به مطالب جامع نيست. «اووگن مرزباخر» شايد تنها كسي باشد كه توانسته كتاب كوانتم مكانيكي جامع و به شكل عجيبي خوش ساختار و البته در مورد پيوستگي مطالب عالي بنويسد. هيچ اغراقي در كار نيست. كوانتم مكانيك مرزباخر تنها كتاب كوانتمي است كه فقط بايد در نهايت امر به آن مراجعه كرد. وقتي ويرايش 1972 اين كتاب يعني ويرايش دوم را دست گرفتم و كپي نامطلوب آن را خواندم حس عجيبي مي‌گفت بايد تمريناتش را هم كه در متن كتاب لابه لاي هر موضوع آمده حل كنم. عجيبي است نه؟ حل تمرين! كار سختي است و اراده مي‌خواهد ولي نمي‌دانم چه نكته‌ي آموزشي در اين كتاب نه چندان مقدماتي نهفته است كه خود به خود تمرين حل مي‌كنيد. مي خواهيد مقاله در كوانتم كار كنيد؟ يا ببينيد در فلان مقاله منظور از يك اصطلاح خاص چه بوده؟ گاهي مجبور مي‌شويد چند فصل را بخوانيد. اصلاً‌ ناراحت نخواهيد شد. اين كتاب به همراه 3 كتابي كه در چند حيطه‌ي ديگر از جمله الكترومغناطيس و ديناميك، مكانيك كلاسيك، اُپتيك معرفي مي‌كنم جزو بهترين‌هاهستند. از وقتي دانشجوي كارشناسي بودم تا الان كه دوباره دارم بقيه‌ي كتاب را مي‌خوانم، از اساتيد شنيده‌ام اين كتاب با مكانيسم موجي نوشته شده به درد اتمي‌ و مولكولي‌ها مي‌خورد! بعداً كه راجع به كتاب ساكورايي هم مطلبي مي‌نويسم بيش‌تر متوجه اختلاف يا تشابه كتاب‌ها خواهيد شد. جواب من به عنوان خواننده‌ي فيزيكي اين كتاب يك خير محكم است!!
شما بايد منبعي در كوانتم مكانيك در اختيار داشته باشيد تا نيازهاي علمي شما را چه در سطح كارشناسي و چه ارشد برآورده كند. بايد وقتي مقاله مي‌خوانيد و با اصطلاحي مواجه شديد يك استاد آن را براي شما توضيح دهد. خب!؟ مرزباخر يقيناً استاد بزرگي است! گرايش در مورد اين كتاب هيچ ربطي به موضوع ندارد. با خيال راحت اين كتاب را شروع كنيد تا مفاهيم كوانتم را بخوبي درك كنيد و بتوانيد كم كم به جايي برسيد كه فرابگيريد چگونه دنبال جواب سؤال‌هاي خودتان بگرديد.
هميشه به ياد داشته باشيد كه وقتي وارد زمينه‌هاي حرفه‌اي فيزيك مي‌شويد و يا روي پايان‌نامه يا پروژه‌اي كار مي كنيد بايد ياد مطالبي از يك كتاب بيفتيد.
الف. آن كتاب در اين مرحله دقيقاً جزو همان بهترين‌هاست. چرا؟ چون در همان زمان چنان تسلط داشته بر موضوع و يا خواسته كه آنچه در آينده فيزيك به دنبالش هست را نيز بياورد. چيزي كه شايد در كتاب‌هاي «واينبرگ» يكي از غول‌هاي فيزيك ذرات و كيهان‌شناسي بتوان ديد.
ب. شما دانشجوي علاقه‌مندي بوديد و وجدانتان راحت است كه كمي بيش‌تر از ديگران تلاش كرديد و خيلي بيش‌تر از ديگران مطالعه داشتيد!؟
كوتاه اينكه كوانتم را از منابع خوب بخوانيد و منتظر جزوه، كتاب ساده‌نويسي شده هم نباشيد. علت را بعداً متوجه خواهيد شد.

No comments:

Post a Comment